Effekt & evaluering
Som med alle andre former for markedsføring er det naturligvis essentielt, at en kampagne lever op til de opstillede mål. Især digitale markedsføringskanaler har den oplagte fordel, at det er relativt nemt, hurtigt og tydeligt at evaluere på en kampagnes effekt. Der findes en række medier og kanaler online, som kan give vigtige nøgletal i forhold til eksempelvis eksponeringer og konverteringer. Her kan det være mere omstændigt at evaluere på effekten af en kampagne, der gør brug af indoor og outdoor annoncering. Det afhænger naturligvis også af, hvilket mål den pågældende kampagne har.
Forbrugerundersøgelse med nye og/eller eksisterende kunder kan dog være med til at afdække vigtige nøgletal som eksempelvis kendskabsgrad, opfattelse af brand og konverteringer. Det kræver dog yderligere arbejde og ressourcer, så derfor bør man fra start overveje, om man har disse ressourcer til rådighed, og om de er pengene værd. Alternativ kan det overvejes at starte ud med en kampagne på en mindre skala og ud fra effekten af denne vurdere, om det kan betale sig at skalere op til en større kampagne.